20 czerwca 2012

Sandomierz, czyli krótka wizyta w mieście Ojca Mateusza

Jako, że zbliża się koniec roku szkolnego, oceny są już wystawione, a pogoda aż za dobra – postanowiliśmy wybrać się na króciutką wycieczkę do Sandomierza. Sandomierz, czyli polskie miasto, w którym w każdy czwartek dzieje się coś złego – to oczywiście za sprawą znanego serialu „Ojciec Mateusz”. Niestety nie było nam dane spotkać bohaterów tego serialu, ale jako że ja jestem jego miłośniczką, milo było zobaczyć dobrze mi znane z ekranu telewizora miejsca.

Widok na rynek z wieży
  Wycieczkę rozpoczęliśmy od wspięcia się na basztę (bilet ulgowy kosztował 3zł). Jakieś 100-150 schodków w górę i już jesteśmy na szczycie tej ponad 30 – metrowej wieżyczki. Stamtąd roztacza się widok na cały Sandomierz i Wisłę. Robimy zdjęcia i po chwili schodzimy na dół. Potem kierujemy się w stronę rynku. Kolejnym i właściwie ostatnim obiektem przez nas zwiedzanym jest trasa podziemna. Cena biletu ulgowego – 6zł, normalnego – 10zł. Dołączamy się do grupy i zaczynamy zwiedzanie. Jest ono możliwe tylko z przewodnikiem.

Widok z wieży

Dawniej w tych podziemiach mieściły się magazyny kupców sandomierskich. Zostały one zbudowane, a właściwie wydrążone w lessowych skałach, w XIV-XV w.    Z tym miejscem wiąże się też kilka legend – między innymi ta o Halinie Krępiance. A o czym ona dokładnie mówi, to można się dowiedzieć zwiedzając podziemia rynku w Sandomierzu.Trasa kończy się przy ratuszu. Kiedy wyszliśmy z podziemi, boleśnie odczuliśmy jakieś 30 stopni panujące na zewnątrz. Zrobiliśmy małą rundkę przechadzając się uliczkami nieopodal rynku i starego miasta. Na koniec obeszliśmy jeszcze rynek, popstrykaliśmy zdjęcia i z powrotem zapakowaliśmy się do samochodu.

Mieliśmy jeszcze dosyć sporo czasu, więc postanowiliśmy wstąpić do Baranowa Sandomierskiego. Tam przeszliśmy się po pięknych ogrodach, pooglądaliśmy renesansowy zameczek z zewnątrz, jak zawsze porobiliśmy zdjęcia. Niestety nie zwiedziliśmy wnętrza zamku.
Potem już powrót do domu.

Zamek w Baranowie Sandomierskim

Zdjęcia

Widok z wieży

Na baszcie

Trasa podziemna

Korytarz straceńców

Korytarz w podziemiach

Jeden z magazynów w lochach