6 stycznia 2013

Rzym, czyli Europejskie Spotkanie Młodych w 2012 roku

Długo mnie tutaj nie było – można powiedzieć, że najpierw wzięłam sobie świąteczny urlop, a potem pojechałam na tydzień do Włoch. I teraz chciałabym o tej mojej wycieczce opowiedzieć. : )


Wcześniej już pisałam dosyć dużo o wspólnocie Taize, w lecie odwiedziłam tę francuską wioskę, a teraz wybrałam się na organizowane każdego roku Europejskie Spotkanie Młodych. W tym roku odbyło się ono w słonecznej stolicy Italii – w Rzymie.


Czym są Europejskie Spotkania Młodych?

Na przełomie starego i nowego roku (od 28 grudnia do 2 stycznia), w różnych miastach Europy odbywa się spotkanie Taize, organizowane przez francuską wspólnotę, na które zjeżdżają tysiące młodych ludzi z całej Europy i nie tylko. Spotkanie to z założenia ma charakter modlitewny i ekumeniczny – jest to tak zwana Pielgrzymka Zaufania przez Ziemię. Jednak nie tylko to skłania setki ludzi do uczestniczenia w tej swego rodzaju pielgrzymce. Możliwość poznania nowych osób, naszych rówieśników z różnych krajów, zaznajomienia się z nową kulturą, zwiedzenia danego miasta, czy regionu. Każdy jedzie tam tak naprawdę w innym, sobie tylko znanym celu. Jednak wszyscy tworzą przez te kilka dni wspólnotę, razem gromadzą się na modlitwach i posiłkach.

Jak wyglądają Spotkania?

Przyjezdni zostają rozlokowani w poszczególnych parafiach, następnie każda parafia zapewnia zakwaterowanie – może to być rodzina, ale też nocleg w różnych zgromadzeniach, miejscach publicznych takich jak szkoły czy nawet biblioteki. Poranne modlitwy odbywają się w parafiach, potem uczestnicy dzieleni są na mniejsze, międzynarodowe grupki i w tych grupach, po porannej modlitwie, odbywają się spotkania. Obiady wydawane są najczęściej w ogromnej hali, i tam także odbywają się popołudniowe i wieczorne modlitwy. Jeżeli chodzi o śniadania to zapewniają je rodziny bądź osoby, które nas goszczą. Podczas obiadu dostaje się również  suchy prowiant, który stanowi kolację (bułki, serki, jogurt, owoc, słodycze, picie).  Po południu ( o 16.00 ) odbywają się również spotkania tematyczne, na które każdy może się wybrać. Wstęp jest wolny. Dzień kończy się wspólną modlitwą. Oczywiście modlitwy te wyglądają bardzo podobnie do tych w Taize – są śpiewane pieśni w różnych językach, odczytywane fragmenty Pisma Świętego, jest także chwila ciszy.

Sylwester i Nowy Rok
31 grudnia o 23.00 w każdej parafii rozpoczyna się modlitwa  - tak zwana modlitwa o pokój na  świecie. Po jej zakończeniu zaczyna się  zabawa. W większości parafii odbywa się Święto Narodów. Każdy naród opowiada coś o sobie, śpiewa tradycyjne pieśni, przebiera się w tradycyjne stroje, itd. Forma jest dowolna. Jednak nie zawsze tak to wygląda. Na przykład w mojej parafii w tym roku o północy otworzyliśmy szampana, złożyliśmy sobie życzenia, poczęstowaliśmy się ciastkami, chipsami i hot-dogami, a potem włączono muzykę - tańce i śpiewy ustały dopiero około 3.30 ( przewidywany czas zakończenia takich imprez to 2.00 ). Jako że w mojej parafii były aż trzy polskie grupy, więc nie dziwiło mnie, że wśród muzycznych utworów przeważały polskie przeboje. Jednak wszyscy dobrze się przy nich  bawili.
Jeżeli chodzi o Nowy Rok to zazwyczaj śniadanie je się u rodzin lub w miejscu zakwaterowania, potem odbywa się msza święta w parafii. Obiad w miarę możliwości spożywa się z rodziną jednak nie zawsze dana rodzina jest w stanie wydać nam ten posiłek – wtedy idzie się do swojej parafii i tam świętuje z innymi.


Rok 2012 – Rzym

W tym roku Europejskie Spotkanie Młodych odbyło się w Rzymie. Było ono już 35 takim spotkaniem (pierwsze odbyło się w 1978r. w Paryżu). Rzym przyjął około 40 tysięcy młodych, w tym 12 tysięcy Polaków. Ogólnie Polaków ponoć zawsze jest najwięcej. Po raz pierwszy wydawanie posiłków w trakcie spotkania odbywało się nie na hali, ale na Circo Massimo – starożytnym stadionie olimpijskim. Modlitwy także nie miały miejsca w hali, lecz w największych rzymskich bazylikach, np. Basillica di San Paolo fuori le Mura, Basillica di San Giovanni in Laterano, Basillica di Santa Maria spora Minerva, Basillica di Santa Maria Maggiore. Każdego dnia dana grupa miała modlitwę w innej świątyni. Muszę przyznać, że każda z nich zachwycała urokiem. Tak pięknych świątyń jeszcze nigdy nie widziałam. A w każdej z nich setki ludzi uczestniczących w modlitwie… Ze względu na tak dużą obecność Polaków, tłumaczenie w tym roku biegło bezpośrednio z głośników, nie było więc problemu ze zrozumieniem tekstu.

obiad na Circo Massimoobiad na Circo Massimo
obiad na Circo Massimo

obiad na Circo Massimo


Jeżeli chodzi o zakwaterowanie to akuratnie miałam szczęście, gdyż trafiłam na przesympatyczną Włoszkę mieszkającą na przedmieściach Rzymu. Codziennie zawoziła i przywoziła nas z miasta.       A oto okolica, w której przez te kilka dni mieszkałyśmy.

Modlitwa na Placu Świętego Piotra
W tym roku odbyła się także jedna wyjątkowa modlitwa w Watykanie, na Placu Św. Piotra celebrowana razem z papieżem Benedyktem XVI. Ja po raz pierwszy byłam w tamtym miejscu, po raz pierwszy mogłam zobaczyć papieża, więc osobiście było to dla mnie ważne i niecodzienne wydarzenie. 45 tysięcy ludzi zgromadzonych w jednym miejscu – to naprawdę robi wrażenie. A już najpiękniej zrobiło się, kiedy zapaliliśmy kolorowe lampiony i unieśliśmy je w górę … Na niebie widać było przelatujące samoloty. Ciekawa jestem jak to mogło wyglądać z tamtej perspektywy.
Udało mi się znaleźć transmisję telewizyjną z tego wydarzenia. Zachęcam do obejrzenia chociaż krótkiego fragmentu.


Kto może uczestniczyć w Europejskim Spotkaniu Młodych?

Spotkanie jest organizowane z myślą o młodych ludziach w wieku od 17 do 35 lat i to głównie do nich adresowane jest zaproszenie do uczestnictwa w tym wydarzeniu.

Koszty

Jeżeli chodzi o koszty to na miejscu należy zapłacić daną kwotę- w tym roku było to 55 Euro. Cena przejazdu to już sprawa indywidualna. Można pojechać ze zorganizowaną grupą ze swojego miasta lub też na własną rękę. Lista punktów przygotowań jest zawsze opublikowana na głównej stronie wspólnoty Taize.
Warto jeszcze wspomnieć, że w zapłata w punkcie przyjęć obejmuje bilecik na posiłki (choć i tak raczej nikt ich nie sprawdza) oraz wejściówkę do metra, a także darmowy przejazd pozostałymi środkami komunikacji miejskiej. Wtedy też dostaje się książeczkę, w której napisany jest szczegółowy plan dnia, różne rozmyślania oraz pieśni.

A co z kolejnym Spotkaniem?

Następne Europejskie Spotkanie Młodych odbędzie się na granicy niemiecko-francuskiej w Strasburgu. Mam nadzieję, że również i tam mnie nie zabraknie. Jeżeli ktoś ma ochotę się wybrać to  gorąco zachęcam. Naprawdę warto. Osobiście czuję, że tegoroczne Spotkanie dało mi wiele, poznałam niesamowitych ludzi, otworzyłam się na świat, zdobyłam nowe doświadczenie.  Zatem … do zobaczenia w Strasburgu!  =)
































3 komentarze:

  1. Też miałam tam być ;) Niestety z przyczyn niezależnych ode mnie, nie pojechałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak! Tak, do zobaczenia za rok w Strasburgu! Tzn mam nadzieję, że nadal będę tak samo bardzo chciała tam być jak teraz chcę ;) A z Tobą do zobaczenia za kilka tygodni (naleśniki już czekają, no dobra nie naleśniki, ale mąka, reszta i MY :D )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odliczajcie dni moje drogie, a już niedługo znów zrobimy naleśnikowe szaleństwo! : )

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...